Už se to blíží a je na čase se připravit! Nemáme teď na mysli advent, ale konec platnosti zákona č. 119/2002 Sb., o zbraních a střelivu, ve znění pozdějších předpisů. V dnešním článku se společně podíváme na hlavní změny, které nás od 01.01.2026 čekají. Bez ohledu na to, zda v oboru podnikáte nebo „jen“ držíte zbrojní průkaz, je dobré vědět, co nového Vás v této oblasti čeká.
Až doposud byla (a ještě chvíli bude) platit právní úprava zbraní a střeliva obsažena ve shora zmiňovaném zákoně č. 119/2002 Sb. Zákonodárce se rozhodl materii střeliva, resp. munice vyčlenit do samostatného právního předpisu, a proto se musíme seznámit hned se dvěma novými předpisy – zákon č. 90/2024 Sb., o zbraních a střelivu, a dále zákon č. 91/2024 Sb., o munici. Než se vrhneme na jednotlivé změny, tak si pro lepší orientaci vyčleníme určité zkratky:
- SZZ = „starý“ zákon o zbraních a střelivu, tj. 119/2002 Sb.,
- NZZ = „nový“ zákon o zbraních a střelivu, tj. 90/2024 Sb.,
- NZM = „nový“ zákon o munici, tj. 91/2024 Sb.
A teď již bez dalšího zdržování jednotlivé změny:
Kategorizace zbraní (§ 4 a násl. NZZ)
SZZ člení zbraně do kategorií A, A-I, B, C, C-I a D, přičemž nezakázané střelivo tvořilo samostatnou kategorii „střelivo“. Toto označení sice na první pohled nepůsobí nikterak problematicky, ale SZZ dále operuje se zbrojními průkazy označenými písmennou řadou A až E a se zbrojními licencemi skupin A až J. Orientace v tom, jaký průkaz nebo licenci, ke které zbrani nebo střelivu je třeba mít, tak není pro laika zrovna nejsnazší. Právě do tohoto chaotického dělení se zákonodárce rozhodl vnést pořádek.
Z jednou hlavních změn, které NZZ přinese, je nová kategorizace zbraní a střeliva, která vychází z evropských předpisů. Označení jednotlivých kategorií je nově koncipováno tak, aby bylo zřejmé, jaké povinnosti se k dané kategorii vážou. Zbraně jsou členěny do kategorií R1 až R4 (podléhají Registraci), PO (Podléhají Ohlášení) a NO (Nepodléhají Ohlášení). Střelivo se bude členit do kategorií S1 až S4. Zbraně a střelivo řazené do kategorií R1 a R2, resp. S1 a S2, jsou zakázanými zbraněmi a střelivem. Fakticky se tedy zbraně rozlišují dle své rizikovosti (čím vyšší rizikovost, tím vyšší podmínky na její držení (registrace vs. ohlášení).
Regulované části zbraně a číselník zbraní (regulované části zbraně § 2, 9-10, 48-49 NZZ, číselník zbraní § 133)
NZZ nově podléhají doposud neregulované výrobky, a to polotovary hlavní částí zbraní, tlumiče a nadlimitní zásobníky. Tyto výrobky tedy nově podléhají regulaci a k nakládání s nimi bude nutná zbrojní licence. Nakládání s nadlimitními zásobníky je navíc možné pouze na základě výjimky, o jejíž udělení je nutné požádat krajské ředitelství Policie ČR.
Číselník zbraní je nově součástí centrálního registru zbraní.
Vyčlenění munice do samostatného zákona
Zákonodárce současně munici vyčlenil do samostatného zákona NZM.
Zrušení fyzických dokladů a zjednodušení jejich struktury (§ 12-36 NZZ pro zbrojní oprávnění, § 37-45 NZZ pro zbrojní licence, § 11-26 NZM pro muniční oprávnění, § 27-36 NZM pro muniční licenci)
Obdobně jak v případě kategorizace zbraní, i skupiny zbrojních průkazů a licencí doznaly v NZZ značných změn.
Co se zbrojních průkazů týče, NZZ používá výraz „zbrojní oprávnění“. Oproti zbrojnímu průkazu již nebude mít zbrojní oprávnění pět skupin, ale pouze dvě, buď obecné, nebo rozšířené zbrojní oprávnění. Rozšířené zbrojní oprávnění bude nezbytné pro výkon činnosti zkušebního komisaře, hlavního zbrojíře, pro skryté nošení zbraně podléhající registraci a u osob, které plní některé úkoly držitele zbrojní licence. Pod posledním jmenovaným případem si lze představit např. příslušníka bezpečnostní služby, který v rámci zaměstnání nakládá se zbraní za účelem ochrany života a majetku.
Zbrojním licencím sice název zůstává, ale jejich počet se také zmenšuje, z původních deseti na tři, a to ZL1, ZL2 a ZL3.
Zbrojní licence skupiny ZL1 opravňuje svého držitele (právnickou osobu nebo podnikající fyzickou osobu) k nakládání se zbraněmi nebo střelivem, které spočívá ve:
- ve vývoji, výrobě, zkoušení, opravách nebo nevratných úpravách zbraní,
- ve vývoji, výrobě, zkoušení, delaboraci, znehodnocování, zhotovování řezů nebo ničení střeliva,
- v úschově, skladování, vypůjčování, nákupu nebo prodeji zbraní nebo střeliva,
- v přepravě nebo zajišťování dopravy zbraní nebo střeliva, nebo
- ve zprostředkování výše uvedených činností.
Licence ZL2 opravňuje svého držitele k nakládání se zbraněmi střelivem při činnosti, která není obsahem zbrojní licence ZL1. A konečně licence ZL3 umožňuje jednorázově provést nebo za konkrétním účelem provádět činnost, která by vyžadovala licenci ZL1 nebo ZL2. Účelem licence ZL3 však nesmí být podnikatelská činnost, licenci tak mohou využít např. sběratelé zbraní.
Společnou novinkou pro oba doklady je pak zrušení jejich fyzické podoby. Napříště tak již nebudete muset mít plastovou kartičku, kterou lze snadno ztratit, ale zbrojní oprávnění a licence budou zapisovány do již existujícího Centrálního registru zbraní. Zrušení fyzické kartičky se pak týká i muničních průkazů a licencí.
Obdobně jako v případě zbrojního průkazu dochází k přejmenování muničního průkazu na muniční oprávnění. NZM rozlišuje tři druhy muničních oprávnění – dvě pro nakládání s municí (základní a vyšší muniční oprávnění) a třetí pro provádění pyrotechnického průzkumu. Základní muniční oprávnění držitele opravňuje k zacházení s municí zejména při jejím přemísťování a ukládání. Vyšší muniční oprávnění držitele opravňuje k výkonu všech činností spojených s nakládáním s municí, včetně odpalování, střelby nebo ničení. Držitelem muniční licence může být podnikající fyzická osoba, právnická osoba nebo nevyňatá veřejnoprávní instituce podle NZZ. NZM rozlišuje obecnou muniční licenci a muniční licenci k zajištění pyrotechnického průzkumu.
Samozřejmě vyvstává otázka, jak se v takovém případě prokážete jako držitel oprávnění či licence? V tomto směru zákonodárce nabízí hned několik variant (§ 146 a násl. NZZ): (a) prostřednictvím elektronického přístupu se zaručenou identitou), (b) předložením zbrojního listu společně s osobním dokladem), (c) před krajským ředitelstvím Policie ČR nebo Policejním prezidiem, (d) před držitelem zbrojní licence, která za tímto účelem je oprávněn oprávnění ověřit v centrálním registru zbraní a (e) předložením evropského zbrojního pasu. Fakticky tedy dochází k digitalizaci, ale stále je možné k prokázání využít i “papírové varianty”, které oprávnění prokážou (zbrojní list bude možné získat na kterékoliv pobočce czechPOINT).
Hlavní zbrojíř (§ 39 NZZ)
Podnikatelé, kteří žádají o vydání zbrojní licence, plní podmínku odborné způsobilosti skrze odborně způsobilého hlavního zbrojíře. V žádosti o vydání zbrojní licence je tedy třeba ustanovit hlavního zbrojíře. Ten musí být držitelem rozšířeného zbrojního oprávnění, musí mít alespoň střední vzdělání s výučním listem v oboru zaměřeném na oblast zbraní nebo střeliva anebo alespoň 3 roky praxe zaměřené na nakládání se zbraněmi nebo střelivem jde-li o žádost o zbrojní licenci skupiny ZL1. Pro žádost o zbrojní licenci skupiny ZL2 postačí splňovat tytéž podmínky nebo být držitelem zbrojního oprávnění alespoň po dobu 3 let. Pro žádost o zbrojní licenci skupiny ZL3 postačí být pouze držitelem rozšířeného zbrojního oprávnění.
Hlavním zbrojířem pak může být pouze plně svéprávní zletilá osoba, která je (a) žadatelem o vydání zbrojní licence nebo držitelem zbrojní licence, (b) členem nebo společníkem žadatele o vydání zbrojní licence nebo držitele zbrojní licence nebo členem jeho orgánu, (c) odpovědným zástupcem žadatele o vydání zbrojní licence nebo držitele zbrojní licence, byl-li ustanovení, nebo (d) je v pracovněprávním nebo obdobném vztahu k žadateli o vydání zbrojní licence nebo držiteli zbrojní licence.
Elektronická komunikace (§ 74 a násl. NZZ)
Držitelé zbrojní licence, resp. jimi určené osoby budou mít přístup do centrálního registru zbraní prostřednictvím prostředku pro elektronickou identifikaci. Do centrálního registru zbraní přitom budou povinni zapisovat údaje o zbraních a střelivu, s nimiž nakládají, jakožto i další evidenční údaje.
Protest (§ 29 NZZ)
Další novinkou je možnost podání opravného prostředku pro případ, kdy žadatel o vydání zbrojního oprávnění neuspěje u zkoušky odborné způsobilosti. Přímo na místě konání zkoušky lze v takovém případě vznést protest, zkušební komisař je přitom povinen žadatele poučit o možnosti protest vznést. Krajské ředitelství policie ČR, které nad průběhem zkoušky provádí dozor, protest na místě přezkoumá, přičemž shledá-li jej důvodným, umožní žadateli opakování příslušné řásti zkoušky odborné způsobilosti.
Hlavní a vedlejší držitel zbraně (§ 71 NZZ)
Novinkou je pak zavedení tzv. vedlejšího držitele zbraně.
Hlavním držitelem zbraně je ten, kdo zbraň registruje v souladu se zákonem. Do centrálního registru zbraní pak může být zapsán ještě tzv. vedlejší držitel zbraně, kterým může být pouze osoba oprávněná se zbraní nakládat (= je držitelem příslušného zbrojního oprávnění) a souhlasí se svým zápisem jako vedlejšího držitele zbraně.
Agendu lze vyřídit na jakémoliv pracovišti PČR pro zbraně (§ 136 NZZ)
Velice pozitivní změnou je, že většinu agendy týkající se zbraní a střeliva lze nově řešit u kteréhokoliv krajského ředitelství Policie ČR. Konkrétně tedy podat žádost, provést registraci, ohlášení, ověřit skutečnosti nebo splnit informační povinnost podle NZZ bude možné provést nezávisle na Vašem trvalém bydlišti či sídle.
Výslovná příslušnost krajského ředitelství Policie ČR je stanovena pro (a) řízení týkající se zbrojního oprávnění, (b) dozor nad průběhem konání zkoušky odborné způsobilosti, (c) řízení ve věcech zbrojní licence, (d) řízení ve věcech střelnice a (e) výkon kontroly kontrolované činnosti.
Zdravotní způsobilost (§ 15 a násl. , § 122 a násl. NZZ)
Zatímco dle SZZ byl lékařský posudek o zdravotní způsobilosti platný po dobu 10 let, zákonodárce jeho platnost v NZZ zkrátil na 5 let. Zdravotní způsobilost tedy nově bude třeba obnovovat častěji. Pokud posudek nedodáte včas, o zbrojní oprávnění nepřijdete, ale do doby dodání potvrzení o zdravotní způsobilosti, budou Vaše zbraně ze strany Policie ČR zajištěny.
Pokud ošetřující lékař zjistí, že jeho pacient, který je držitelem zbrojního oprávnění, trpí nemocí, vadou nebo stavem, které vylučují nebo omezují jeho zdravotní způsobilost, je povinen toto bezodkladně oznámit Policii ČR. Za tímto účelem je povinen ověřit, zda jeho pacient je držitelem zbrojního oprávnění prostřednictvím informačního systému veřejné správy, centrálního registru zbraní nebo dorazem na krajské ředitelství Policie ČR. Do budoucna se uvažuje o tom, že by lékařům byl zřízen přímý přístup, resp. by lékařské evidence byly napojeny na centrální registr zbraní tak, aby se lékaři o zbrojním oprávnění svého pacienta dozvěděli.
Bezúhonnost (§ 18 NZZ)
Další změny se týkají posuzování bezúhonnosti. Zatímco SZZ bezúhonnost rozlišoval podle konkrétního trestného činu, zákonodárce nově bezúhonnost posuzuje dle výše uloženého trestu za trestný čin. Svým způsobem jde tedy o zpřísnění regulace.
Těch změn, které nový zákon přináší je skutečně mnoho, výše jsme shrnuli ty nejzásadnější a odkázali na konkrétní ustanovení zákona, ze kterých vychází. Pokud potřebujete s orientací v nové právní úpravě, neváhejte se na nás obrátit, moc rádi Vám vysvětlíme, jak se změny dotknou právě Vaší specifické situace.